Ben jij ondernemer? Ik deel dan graag iets over zelf-sabotage met je. Ik kom namelijk steeds dezelfde overtuigingen tegen bij m’n klanten, business buddy’s en mezelf.
Zowel bij mannen als bij vrouwen. Bij startende zzp-ers als ook bij doorgewinterde ondernemers.
Dit zijn overtuigingen die je niet helpen aan meer klanten, omzet, winst en brood op de plank. Wat natuurlijk best bizar en tegenstrijdig is. We zijn immers juist zelfstandig geworden om ons eigen pad te kunnen bewandelen, toch?
Ways to sabotage Dit zijn enkele manieren waarop je jezelf en je portemonnee saboteert in je zakelijke leven:
Faalangst – ‘Ben ik wel goed genoeg, bied ik wel voldoende waarde, weet ik wel genoeg?’
Imposter sydrome – ‘Straks ziet iedereen dat ik niks kan’
FOMO – Iedereen op social is succesvol en doet dit, dit en dat – ‘Misschien moet ik het ook meer zo doen?’, met het gevaar van:
Taping en copying – Je doet een ander na, in plaats van uit te gaan van je eigen kracht.
Er zijn al zoveel ‘coaches’ of ‘personal trainers’ – ‘Is er nog wel plaats voor mij?’
Investeerangst – Niet durven investeren in onderneming of jezelf – herken je die hartkloppingen als je een groot bedrag moet overmaken?
Perfectionisme – zodat je blijft uitstellen om je dienst/product wereldkundig te maken
Een te laag prijsniveau hanteren
Met kortingen strooien
Groei angst – Jezelf klein houden
Angst voor zichtbaarheid – Doodeng natuurlijk met je eigen kop op social – ‘Straks denken de mensen dat ik mezelf heel wat vind?’
Angst voor afwijzing – O yes, a biggie. Iets met kop boven het maaiveld en hoge bomen – Haat en negatieve reacties horen bij succes – so you’d better be prepared!
Detail focussed zijn – Lekker druk druk druk met irrelevante zaken zijn, weinig effectief of accountable zijn
Helicopter view missen (of vermijden)
Micro-managen & controledrang Welke van deze belemmerde gedachtes zijn herkenbaar voor jou? Veel mensen met een eigen onderneming of bedrijf gaan vooral heel hard werken. En ze zien dan helemaal niet meer wat de horizon is en waar je het voor doet. Mijn tip: Ga hier eens boven hangen. Breng in kaart wat veel tijd kost en schrap dit of besteed dit uit.
En heeft dit wellicht invloed op het uurtarief dat jij hanteert?
TIP! Op de website van de Kamer van Koophandel vind je veel tips + een rekentool voor het uitrekenen van jouw uurtarief. Deze vind je hier.
Beheer cookie toestemming
Er worden vooral functionele cookies geplaatst om de website goed te laten werken.
Binnen de academy embed ik video's en geluidsbestanden via diensten als Vimeo, YouTube en SoundCloud. Deze derde partijen kunnen cookies plaatsen waar ik geen invloed op heb. Door de marketingcookies te accepteren, heb je volledige toegang tot alle video's en geluidsbestanden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.